Tips Maintain berat badan menjelang Hari Raya dengan Shaklee

Selamat Hari Raya uols! Pejam celik dah syawal ke-9 rupanya kita. Alhamdulillah rezeki tahun ni dapat beraya di kampung dengan keluarga mertua Yat di Kelantan. Cuma cuaca sahaja tak mengizinkan untuk beraya sakan. Panasnya Allah saja yang tahu. Jadi, kami lebih banyak duduk di rumah untuk elak panas extreme diluar.



Teringat soalan pertama husband Yat setibanya kami di kampung, 

"Yang, bawak herblax tak?"

Allah... masakan wife awak tak bawak supplement Shaklee, kita ni kan tokey 😅. Of course lah bawak balik. Hahaha. Yat dah prepare siap-siap supplement mana yang wajib bawak balik ke kampung. Raya tak kan lengkap tanpa Shaklee.


RISAU BERAT NAIK MASA RAYA

Raya paling bermakna bila husband Yat berjaya turun berat dan raya tahun ni dah boleh pakai size S! Syukur sangat katanya bila dapat kurus dengan cara paling enjoy journey diet. Jadi step seterusnya adalah untuk maintain sahaja berat badan sekarang memandangkan raya ni mesti lah nak menjamah juadah raya yang sedap-sedap kan?

Ok meh Yat share tips macam mana kita nak maintain berat dan dalam masa yang sama kita boleh enjoy makan juadah raya.


TIPS MAINTAIN BERAT MASA RAYA

1. Elak Minum Manis

Air manis ni dah jadi kewajipan dalam menu hari raya kita kan. Tapi, tak salah rasanya kalau kita prepare siap-siap air masak dalam botol dan bawak kemana saja semasa beraya. Atau minta lah baik-baik dengan tuan rumah untuk dapatkan air kosong. Insha Allah tuan rumah faham dan tak dihalau keluar rumah 😜

2. Lebihkan makanan protein

Pastikan makanan yang kita makan tu buatkan kita kenyang lebih lama. Makanan tinggi protein dan tinggi lemak adalah makanan yang buatkan kita kenyang lebih lama dan bantu kita elak makan dengan kerap. 

Ingat! Makan dengan kerap akan menyebabkan insulin dalam badan sentiasa tinggi dan buat badan simpan lemak lebih banyak. Avoid that ok!

3. Buat Intermitten Fasting

Alamak! Raya pun nak buat IF? Relax bestie. Untuk nak maintain berat, kita boleh buat setakat 12-13 jam fasting. Lagi pun badan kita dah biasa dengan rutin puasa ramadhan, jangan risau untuk buat IF masa raya. 

Routine IF ni sangat bagus untuk stablekan tahap insulin dalam badan kita. Insha Allah, makan raya + buat IF akan bantu kita maintain saja berat badan yang dah cantik tu. 

4. Ambil supplement

Antara supplement yang dicadangkan:

1. Omega Guard



2. Lecithin



3. Alfalfa



4. Herblax



Daripada pengalaman kami sendiri, sejujurnya, perjalanan dalam penurunan berat badan adalah lebih mudah bila kita tambah dengan pengambilan supplement. 

Add on supplements dalam diet adalah untuk topup gap nutrisi. Supplement Shaklee bukan ubat kurus tau. Jangan salah anggap ye bestie. Dalam nak turun berat, kita tak nak ada masalah lain pulak timbul.

Sembelit, rambut gugur, kulit kusam dan kering, memori terganggu. Ini adalah masalah biasa yang berlaku pada pengamal diet tanpa ada pengambilan supplement.

Kita nak turun berat badan and at the same time nak badan cantik, sihat & cergas.

Memang rasa beza bila kita dah biasa amalkan supplement dengan tak ambil supplement. Raya lebih bermakna dengan Shaklee gituu.



Macam mana nak dapatkan harga terbaik untuk supplement raya ni?

Awak boleh terus Whatsapp Yat dengan KLIK LINK NI dan Yat akan bantu awak ok 😉



Yat Arshad | Shaklee Leader | 1579827
Whatsapp: 0136133043
FB & Instagram: Yat Arshad




Comments

  1. Dulu kena paksa makan. Bila dah rasa efek , pandai dah dia mencari hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts